Een organisatie zonder medewerkers is als een voetbalwedstrijd zonder spelers. Een mooie pot zit er niet in en van scoren is al helemaal geen sprake. In deze blog vertelt Wesley Eeckhout, Recruitment Marketeer bij De Selectie, waarom Recruitment Marketing zo belangrijk is in de huidige arbeidsmarkt en hoe De Selectie hier met z’n holistische aanpak op inspeelt.
Wat is Recruitment Marketing?
Recruitment Marketing omvat alle strategieën en middelen die je inzet om je werkgeversmerk te promoten. Het brengt je niet alleen in contact met potentiële sterspelers, het zorgt er ook voor dat je ze zo boeit dat ze daadwerkelijk zin hebben om zich bij jouw team aan te sluiten. Het is feitelijk het verlengstuk van de corporate recruiter. Waar de Recruitment Marketeer zich richt op de funnel tót het moment van de sollicitatie, beheert de recruiter de stappen daarna. Hierdoor ben je als werkgever altijd zichtbaar.
Waarom is Recruitment Marketing belangrijk?
Naast je salesbranding moet je dus ook aandacht besteden aan je employerbranding. Stel, je verkoopt pindakaas. Natuurlijk wil je dat mensen je pindakaas kopen, maar in je eentje krijg je die potten pindakaas niet in het schap van de supermarkt. Daar heb je de juiste mensen voor nodig en daarom moet je er ook voor zorgen dat de wereld weet waarom jij zo’n geweldige werkgever bent. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt, waar grote tekorten zijn op vrijwel elke functie, ontkom je er als werkgever niet aan om je employerbranding op orde te hebben. Een sterk werkgeversmerk zorgt er bovendien voor dat je organisch sollicitaties ontvangt. Dit betekent dat je niet alleen je sollicitanten vindt via een recruiter, maar dat sollicitanten ook zelf op jou afkomen. Dat is de kracht van een goede employerbranding; je trekt kandidaten aan zonder dat je daar actief achteraan moet gaan.
De voordelen van doorlopende employerbranding
Als je nu nog niets met employerbranding doet, wordt het hoog tijd om te beginnen. Ook al heb je op dit moment geen vacatures, zichtbaar zijn is altijd belangrijk. Het kan zomaar zijn dat je volgende maand wél ineens twee vacatures hebt. Als je dan je hele werving nog moet opstarten, loop je achter de feiten aan. Als je doorlopend je employerbranding op orde hebt, ben je op elk moment zichtbaar bij je doelgroep. Mocht iemand dan toe zijn aan een transfer, is de kans groot dat ze aan jou denken.
Wat maakt De Selectie uniek?
De Selectie onderscheidt zich door een holistische benadering van recruitment. Wij beginnen altijd met het in kaart brengen van wat er speelt bij een organisatie en wat de unieke waardes zijn. Daarna creëren we een sterke employer-value-proposition en een bijbehorend employer-brandingplan. Vervolgens bestuderen we het doelgroependashboard om goede feeling te krijgen met wat de doelgroep belangrijk vindt. Dit is nodig om te bepalen welke boodschap we gaan brengen. Tenslotte vertalen we dit alles naar een praktisch arbeidsmarktcommunicatieplan, waarin we helder weergeven welke advertenties we aan de doelgroep gaan tonen, op welke kanalen we dat gaan doen, met welke boodschappen en welk beeldmateriaal.
Nooit meer een vacature
Waar traditionele werving- en selectiebureaus pas aan de slag gaan als er een noodzaak is, proberen wij bij de Selectie ervoor te zorgen dat voor te zijn. Daar komt ook onze slogan ‘Nooit meer een vacature’ vandaan. Als mensen bekend zijn met jouw werkgeversmerk, kun je een vacature in principe invullen zodra die openkomt. Dit proactieve model zorgt ervoor dat onze klanten zich kunnen focussen op de groei van hun organisatie, zonder het gedoe van langdurige openstaande vacatures.
Klaar om te scoren in de competitieve wereld van recruitment?
Benieuwd hoe jij een trouwe fanbase voor jouw club creëert? Neem contact met ons op en een van onze Growth Consultants neemt contact met je op. Samen bekijken we jouw uitdagingen en welke oplossingen van De Selectie kunnen helpen om jouw recruitmentproblemen op te lossen.