In september en oktober zien we elk jaar weer de meeste baanwisselingen: mensen die in juli en augustus hun baan opzeggen. Dus tijdens de zomervakantie overwegen ze een nieuwe baan en komen in actie.
Laat je die lopen of komen ze dit jaar bij jou werken in september en oktober? En hoe zorg je ervoor dat jouw mensen tevreden op vakantie gaan en niet van baan wisselen?
Waarom doorpakken in de zomer?
Veel bedrijven zetten hun recruitmentactiviteiten op een lager pitje. Minder bezetting, minder focus op recruitment. Toch mag je in de zomer niet verslappen als je de wedstrijd op de arbeidsmarkt wil winnen.
Juist deze tijd biedt unieke kansen om nieuw talent aan te trekken én te zorgen dat je medewerkers bij je blijven. Want de zomer is de periode van bewustzijn en reflectie.
Ga je na je vakantie weer graag werken of niet?
De meeste mensen hebben nu tijd om na te denken over hun carrière en werkgeluk. Tijdens de zomermaanden extra inzetten op je werkgeversmerk en recruitment marketing zorgt voor grotere instroom van goede kandidaten.
Zorg juist nu dat je in beeld bent – dan ben je de anderen voor
Het omgekeerde geldt ook: door niet in beeld te zijn tijdens de zomermaanden ontstaat er een achterstand die je niet meer kunt inhalen. In 2023 lieten wij al zien dat dit werkt: jij op vakantie – wij blijven werken aan je werkgeversmerk.
Wanneer je nu doorpakt, voorkom je dus een vloedgolf aan vacatures in september.
Potentiële kandidaten staan juist in de zomer open voor nieuwe uitdagingen. In de zomer is minder concurrentie en meer zichtbaarheid. Hoe zichtbaar ben jij in de vakantie?
Talent zoekt altijd
Een analyse van ruim 500.000 sollicitaties laat zien dat kandidaten ook in de zomer actief blijven. Vooral jongere generaties zijn structureel zoekend: 96% van de 18- tot 24-jarigen checkt maandelijks vacatures (CBS en Intelligence Group).
En talent zoekt altijd. Hoewel het aantal vacatures daalt, blijft het sollicitatievolume stabiel.
‘Iedereen is tegenwoordig dag en nacht bereikbaar en online; ook op vakantie. Hét moment om je als potentiële werkgever te presenteren aan je doelgroep.’
Michiel Martens – oprichter en partner De Selectie Recruitment
Benut je eigen medewerkersmerk
Behalve zichtbaarheid zijn capaciteit, kwaliteit en prestaties net zo belangrijk in de zomermaanden. Hoe zorg je ervoor dat je de beschikbare capaciteit binnen je organisatie zo goed mogelijk inzet?
Er zijn fundamentele werkzaamheden te doen juist in de zomer. Denk aan het bouwen van een talentpool, teksten herschrijven, searchen & sourcen en funnelbewaking.
En het doen van een EVP onderzoek – employee value proposition – om tot een goede vertaling te komen naar je werkgeversmerk. Of je eigen medewerkersmerk, want het is veel krachtiger om te laten zien waarom mensen ervoor kiezen bij jou te werken.
Een goede EVP is onmisbaar voor een succesvol employer brand. En je employer brand is belangrijker dan ooit.
Behoud je eigen talent
De ervaring leert dat het uitvoeren van een EVP het gevoel van trots versterkt binnen de organisatie. Dat is een gunstige bijkomstigheid met in je achterhoofd het gegeven dat veel mensen tijdens de vakantie een andere baan overwegen. Behalve de mensen die tevreden zijn; die trots zijn op waar ze werken.
Met een EVP onderzoek achterhalen we bij de huidige medewerkers wat de kracht is om daar te werken. En we brengen de doelgroep in kaart. Dan kijk je waar de overlap zit; waar worden beide enthousiast van? Dat vertaalt zich in je werkgeversmerk.
Wanneer je dit nog voor de zomer doet, dan sla je twee vliegen in één klap. Je krijgt waardevolle input waarmee je zichtbaar kunt zijn én je mensen gaan met een goed gevoel op vakantie in plaats van op zoek naar een andere baan.
Hoe word je als bedrijf zomerproof?
Blijf opvallen en werken aan je werkgeversmerk. Blijf werven. Behoud je mensen die er al zijn.
Werkgevers die hun recruitment zomerproof hebben gemaakt, zijn klaar voor een sterke start in het najaar.
Wij als Selectie zijn niet op vakantie. We zijn er om bedrijven ook in juli en augustus te helpen zichtbaar te blijven, gesprekken door te laten lopen en voorsprong op te bouwen. Met de continuïteit en flexibiliteit die die maanden vragen en met de kwaliteit die je van ons gewend bent.
Jij gaat op vakantie en ik neem mee…
Daarom presenteren wij vanaf maandag onze ZomerProof Recruitment Actie: Jij gaat op vakantie en ik neem mee…
Elke dag post een recruiter van De Selectie een nieuw onderdeel van onze kettingpost. Wat komt die recruiter jou brengen? Skills, tools, ervaring, specialisme, et cetera.
De ketting wordt steeds langer en heeft alles in zich wat jij nodig hebt, om ook in de vakantie zichtbaar en aantrekkelijk te blijven voor talent én je huidige personeel te behouden.
Wil je weten hoe jouw organisatie deze zomer het verschil maakt?