Alweer twee super gemotiveerde mensen erbij in ons team – hoe krijgen we dat nou voor elkaar? De Selectie investeert in het zelf opleiden van personeel en mag daardoor geïnteresseerde stagiaires verwelkomen. En mogelijk toekomstige gemotiveerde collega’s.
Wij laten de HRM studenten kennismaken met onze succesvolle manier van marketing en holistische recruitment aanpak – zowel tijdens gastcolleges in hun hbo opleiding als in onze praktijk.
Recruitment is niet populair – maar wij doen het anders
De Selectie wil studenten HRM enthousiast maken over hoe wij bij De Selectie het vak zien, want recruitment staat niet bekend als een populair onderdeel.
‘Wat me vooral aansprak, is de vrijheid en hoe ze hier invulling geven aan recruitment. Ik zag ’t niet zitten om tien weken continu te bellen. Zo’n beeld heerst er wel over het vak recruitment en dat is helemaal niet positief.’
‘Ik vind het daarom leuk dat ik hier een plekje heb gekregen, om te zien hoe het óók kan. Het gaat echt wel anders dan bij andere recruitment bureaus.’
Emma Suiker – HRM student aan Windesheim – stagiair De Selectie Recruitment
Last van recruiters?
Veel mensen ondervinden hinder van recruiters – zo ook HRM studenten. Je wordt zonder dat ze je kennen ongevraagd online of telefonisch benaderd met vacatures waar je niet op zit te wachten.
‘Hoezo denk je dat die baan bij me past? Joh, laat me gewoon met rust.’
‘Maar hier wordt uitgebreid onderzoek gedaan om passende mensen te vinden voor de functie. Dat vooronderzoek vind ik heel leuk. En dán pas ga je mensen benaderen. Dat vind ik bij De Selectie erg goed.’
Marit Geveke – HRM student aan Windesheim – stagiair De Selectie Recruitment
Een hele vette stage
Emma heeft haar plek bij De Selectie via via gevonden: Ik ken een tof bedrijf; dat is echt wat voor jou. En Marit kwam hier ook binnen dankzij een positieve en interessante stage referral.
‘Susan zei: “Ik weet een hele vette stage voor jou.” Zij heeft hier ook stage gelopen.’
‘Ik vind het een heel leuk bedrijf. Ik vind het leuke mensen en ik vind het heel leuk hoe ze het hier doen. Echt wel ‘anders’ dan de meeste recruitment bedrijven. Dan gaat het er vaak toch om zoveel mogelijk mensen binnen te halen.’
‘En hier is veel diversiteit in opdrachtgevers. Ook is er veel intern overleg; hoe zit je erin, vind je het nog leuk. Dat vind ik ook erg belangrijk.’
Marit
Vrijheid en van alle stukjes wat
De stagiaires hebben opdrachten vanuit school die ze tijdens hun stage moeten doen, bijvoorbeeld met betrekking tot een sollicitatiegesprek, een vacature opstellen en netwerken. Bij De Selectie krijgen ze ook opdrachten met de vrijheid om daar zelf invulling aan te geven.
De twee maakten al kennis met de manier waarop wij omgaan met marketing. Emma en Marit hebben aan de achterkant meegeholpen met chocoladeletters en chips inpakken voor de medewerkers van Intersnack; een grote klant van De Selectie. Ze hebben zo geholpen om een reeds uitgedachte marketing actie in praktijk te brengen en een beetje inzicht te krijgen in hoe wij dat bijvoorbeeld doen.
‘Bij andere organisaties zou ik dit marketing gedeelte niet hebben meegekregen. Ik vind het mooi dat ze bij De Selectie alle stukjes meepakken; van recruitment tot onboarding en marketing.’
Emma
Opleiden van je (toekomstige) medewerkers
De studenten HRM Coen en Susan waren ook erg enthousiast over De Selectie. Ondanks het feit dat de gemiddelde HRM student dus niet direct enthousiast wordt van het vak recruitment, want: daar zijn toch marketing studenten voor.
Het is nodig dat recruitment een belangrijker onderdeel wordt in HR opleidingen en daarom doceert De Selectie op Hogeschool Windesheim. Niels en Kayra geven de gastcolleges over EVP en employer branding, die ook worden gevolgd door onze stagiaires Marit en Emma.
Onze eigen Recruitment Academy is een steeds serieuzer traject, waardoor we gezien worden als een opleiding op hbo-niveau.
Door zelf te investeren in onze nieuwe collega’s en in studenten, zorgen we er zo voor dat we altijd de beste mensen in huis hebben.
Nieuwe collega’s zónder die te hoeven zoeken?
Niet alleen je organisatiestructuur is bepalend voor succes, maar ook de cultuur speelt een even belangrijke rol. Wij krijgen regelmatig nieuwe collega’s binnen zónder dat we die hoeven te zoeken.
Een strategische aanpak bij recruitment zorgt ervoor dat de focus ligt op het aantrekken van mensen die passen bij de specifieke behoeften en cultuur van je organisatie.
Nieuwsgierig?
Ik neem contact op!