Wil je de wedstrijd winnen, dan moet je natuurlijk wel topspelers tot je beschikking hebben. Maar in een uitdagende transfermarkt is dat zo makkelijk nog niet. Deze uitdaging geldt niet alleen voor sportclubs, maar ook voor organisaties. Grote kans dus dat jij dit probleem herkent. Zeker in de huidige arbeidsmarkt heerst vaak het gevoel dat er een strijd moet worden geleverd om de juiste medewerkers te vinden en/of te behouden. Wij snappen waar dit gevoel vandaan komt. Toch zijn wij ervan overtuigd dat je zelfs in deze markt geen wervingsprobleem hoeft te hebben. Zoals onze oprichter Michiel het zegt: ‘Mensen die recruitment serieus nemen en denken in kansen, komen er wel uit. Mensen die denken in problemen en blijven wijzen naar omstandigheden waarom het niet lukt, gaan geen stap verder komen.’ Kortom, het is maar net hoe je de problematiek ervaart, want er is nog heel veel mogelijk.
Is het echt een probleem of was je gewoon te laat?
Kwam je vroeger nog weg met het last minute plaatsen van een vacature op LinkedIn of Indeed om nieuwe medewerkers te vinden – de markt en mensen zijn veranderd. Niet zo gek dat er vaak paniekvoetbal wordt gespeeld. Zelfs door grote organisaties.
Zo kwam de NS nog niet zo lang geleden met de ‘oplossing’ om minder treinen te laten rijden vanwege het personeelstekort. ‘Je kan de krapte als excuus gebruiken, maar dat is te makkelijk,’ stelt Michiel. ‘Dan ben je gewoon te laat geweest met het goed op orde krijgen van je personeelsbestand.’ Dat de treinen inmiddels weer volgens schema rijden, ondanks dat de arbeidsmarkt nog even uitdagend is, is volgens hem dan ook hét bewijs dat het ook in deze tijd mogelijk is om je zaken op orde te krijgen. Maar dan moet je het wel goed aanpakken.
Neem recruitment serieus en wees een gewilde werkgever
Klinkt dit makkelijker gezegd dan gedaan? Geloof ons, ook jij kan ervoor zorgen dat je bedrijf nooit meer een personeelstekort heeft. Natuurlijk helpen wij je daar graag bij. Een van de adviezen die wij geven, is om niet eenzijdig op jacht te gaan naar ‘gewilde’ spelers, maar creatief te zijn en te denken in overvloed en oplossingen. Alleen zo maak je in de huidige arbeidsmarkt het verschil. Dat dit een flinke uitdaging is, snappen wij heel goed. Zeker als je al jaren op dezelfde manier de vacatures binnen jouw bedrijf hebt ingevuld. Maar realiseer je: je krijgt wat je kreeg, als je blijft doen, wat je deed.
Je personeelstekort oplossen met werving is maar een deel van de oplossing. De geluksbeleving van de mensen die je al in dienst hebt, is minstens zo belangrijk. Als je als bedrijf niet goed bent voor je personeel, dan kan je nog zo je best doen, maar dan ga je de mensen niet vinden. Of ze gaan zo weer weg. Dus je recruitment-apparaat moet op orde zijn, maar je moet ook een goede werkgever zijn. En laat dat ook vooral zien. Employer branding is daarbij heel belangrijk. Zet je tevreden medewerkers in om het verhaal te vertellen.
Realiseer je verder dat recruitment een vak apart is. Je kunt dit er als HR-medewerker niet even bij doen. Helaas wordt dit door veel organisaties wel verwacht. Niet zo gek dat het vinden van personeel veel stress oplevert en dat de juiste mensen niet altijd op tijd gevonden worden. Als laatste redmiddel wordt er dan voor gekozen om een wervings- en selectiebureau in te zetten of relatief dure zzp’ers of uitzendkrachten in te huren. Zonde, want dat is echt niet nodig. Benieuwd hoe je het goed aanpakt? Wij zijn specialist op het gebied van recruitment en staan klaar om je te coachen. Zodat je straks de juiste kennis en tools hebt om de wedstrijd met gemak te winnen.
Een talentpool bouwen is een investering in de toekomst
Een van de adviezen die wij geven als het gaat om het werven van personeel, is het opbouwen en onderhouden van een talentpool. Het is duurzaam, enorm effectief en sluit perfect aan bij het huidige tijdsbeeld. Pak je dit goed aan, dan heb je nooit meer een vacature binnen jouw organisatie. Of in elk geval minder vaak en wordt het vinden van de juiste mensen veel makkelijker. Hoe fijn is dat?! Bij het opbouwen van een talentpool maak je slim gebruik van eerdere sollicitatierondes door contact te houden met afgewezen kandidaten waarin je toch mogelijkheden ziet. Maar er zijn nog meer manieren om een talentpool op te bouwen. Bouw relaties op via LinkedIn, organiseer events of… Denk in kansen en wees creatief!
Denk creatief, er is altijd een oplossing.
Een mooi voorbeeld van hoe je creatief om kunt gaan met personeelstekort is de aanpak van een autobedrijf waar we onlangs mee rond de tafel zaten. Zij hebben heel technische mensen in dienst met expliciete kennis als het gaat om het maken en onderhouden van auto’s. Maar als je je auto naar de garage brengt, zijn er heel wat handelingen die echt niet door zo’n expert hoeven te worden gedaan. Dit bedrijf heeft het proces daarom opgeknipt. Mensen die niet de juiste papieren hebben voor de complexe klussen doen nu minder lastige werkzaamheden. En zo hebben de experts genoeg tijd om te doen waar ze echt goed in zijn.
Dit is precies de positieve mindset en creatieve instelling die nodig is in deze tijd. Het lost misschien niet meteen je wervingsprobleem op, maar door zo te denken is de oplossing dichterbij dan je denkt.
Zo wordt én blijf je kampioen
Kortom, wil jij altijd topspelers achter de hand hebben, maar weet je niet hoe je dit aan moet pakken in de huidige krappe arbeidsmarkt? Ga niet wijzen naar omstandigheden, maar denk in oplossingen. Wees hierbij proactief én creatief. Neem recruitment serieus en zie het als een vak. Alleen zo maak je het verschil. Zorg verder dat je een goede werkgever bent, waar mensen graag aan de slag gaan en maak ambassadeurs van je tevreden werknemers. En stop vooral ook energie in het bouwen en onderhouden van een talentpool. Heb je advies of ondersteuning nodig? Wij gaan graag samen met jou de strijd op de arbeidsmarkt aan. Neem contact met ons op en maak kennis met De Selectie.