Digitale communicatie in de zorg

digitale communicatie

De Selectie verzorgde een sessie over de ideale employee journey – van sollicitant naar ambassadeur – op de vierde editie van de kennisdag digitale communicatie in de zorg van a&m-impact.

Digitale communicatie in de zorg

In elke branche is het vinden van personeel een uitdaging, zo ook in de zorg. En als je eenmaal goede collega’s binnen hebt, wil je ze graag behouden. Tijdens de strategiesessie van De Selectie over het maken van een recruitmentplan in 2024 raakte Patty geïnspireerd voor het evenement dat zij jaarlijks met a&m impact organiseert voor de zorgbranche.

‘Wij ontwikkelen een uniek communicatieplatform voor de zorg waarbij eenvoudig alle doelgroepen bereikt kunnen worden, zodat samen de best mogelijke zorg geleverd kan worden. Vanuit de vele branches binnen de zorg spelen diverse overkoepelende vraagstukken, waarin wij als verbindende factor de zorg kunnen samenbrengen.’

‘Met de kennisdag gaan we daarom in op relevante IT-, HR- en Communicatievraagstukken middels sessies en netwerken. Zo leert men niet alleen van experts, maar ook van elkaar. En met meer dan 230 deelnemers was de editie van 2024 weer een groot succes!’

Patty Boonman – manager marketing & HR bij a&m impact

De ideale employee journey – van sollicitant naar ambassadeur

Tijdens de workshop op de kennisdag nemen Michiel en Kayra de deelnemers mee in onze visie op de candidate experience en employee experience. Hoe ervaren de kandidaten en de medewerkers alle facetten binnen je organisatie? Hoe kun je dit als organisatie zo goed mogelijk inrichten?

‘We zoomen in op de impact van de vijf thema’s die we speciaal voor deze bijzondere locatie hebben gekoppeld aan de Big Five. Van sporten naar spotten, zullen we maar zeggen. Omdat we geloven in collectieve intelligentie, bundelen we onze krachten en gaan we gezamenlijk tijdens een interactieve sessie op zoek naar de meest innovatieve ideeën.’

Kayra Verweij – lead recruitment marketing De Selectie

De Selectie spot de Big Five

De kennisdag in Burgers’ Zoo was gekoppeld aan de Big Five: de leeuw, het luipaard, de neushoorn, de olifant en de buffel. De Selectie behandelde hun eigen Big Five als belangrijkste peilers in je recruitment strategie: waar moet je rekening mee houden in het werven van nieuwe medewerkers.

  1. EVP
  2. Employer Brand
  3. Het instroomproces
  4. On- en offboarding
  5. Referral en talentpool

Kennisdelen en collectieve intelligentie

‘Wij organiseren zelf heel veel evenementen met het oog op kennisdelen. Het is leuk om nu zelf ook een bijdrage te kunnen leveren aan het kennisdelen en gebruik te maken van de collectieve intelligentie.’

‘Het is voor De Selectie ook leerzaam. Leuk om te zien dat het onderwerp leeft. Binnen de zorg is de uitdaging groot. Voor onze sessie hadden meer dan honderd geïnteresseerden zich aangemeld. Dat was wel even schakelen.’

‘Burgers’ Zoo was een erg leuke locatie. En het was top georganiseerd; aan alles was gedacht.’

Michiel Martens – oprichter De Selectie en De Talentpool Nederland

Nog steeds 60% van je personeel weg binnen een jaar

Elke zorginstelling worstelt met tekort. De behoefte aan mensen in de zorg neemt alleen maar toe. Nog steeds gaat 60% van het personeel weg binnen het eerste jaar. Dat betekent dat aandacht geven aan de pre- en on-boarding van cruciaal belang is.

En je kunt niet zonder aandacht voor je branding. Belangrijk te weten is waarom mensen die al bij je werken, willen blijven. Wat zijn de redenen dat die het naar hun zin hebben? En wat betekent dit voor je communicatie naar buiten toe?

‘Een mooie employer brand zorgt ook voor trots en een positief effect intern in je organisatie. Het zorgt voor binding.

Candidate experience en employee experience

‘Hoe zorg je dat mensen zich welkom voelen en dat dat zo blijft? Hoe zorg je voor een soepel proces? Hoe zorg je dat je weet wat voor invloed je hebt op dat proces?’

‘Hoe zorg je dat je een fan-base creëert? Hoe zorg je dat mensen je aanbevelen? Hoe kun je een talentpool opbouwen? Hoe zorg je dat mensen die worden afgewezen toch een positief gevoel overhouden aan contact met jou?’

Digitale communicatie: kennis gecombineerd met techniek

In de interactieve sessie kregen de aanwezigen met behulp van een digitaal programma ook een aantal vragen waarop ze antwoord konden geven. Wij gaan alle inbreng van ieder individueel bundelen tot een geheel, waardoor we optimaal gebruik maken van de collectieve intelligentie.

Met alle kennis en digitale communicatie van de honderd professionals kunnen we er een extra leerzame ervaring van maken. Iedereen was al nieuwsgierig naar de collectieve input, maar daarvoor is nog even geduld nodig. Die hand-out komt nog.

Op zoek naar jouw Big Five

Milieubewust en goed voor de Afrikaanse wild Big Five gebruikt De Selectie ook digitale communicatie als sympathiek afscheidscadeau bij het evenement. Erik Tenniglo – eigenaar en oprichter Cup of Tea: reclamebureau, concept, creatie en communicatie – ontwikkelde voor De Selectie een digitale flyer met een QR-code.

Met die tegoedbon kun je als bezoeker van de kennissessie als organisatie één van onze recruitment specialisten inschakelen op één van de vijf thema’s en krijg je van De Selectie gratis en vrijblijvend advies.

We zijn benieuw welke safari opties we gaan terugkrijgen.

lees meer

sport is voor de selectie de grote inspiratiebron

wij zijn recruitment

specialisten

Wij zijn recruitment specialisten. Topspelers in werving en selectie. En wij staan klaar om opgesteld te worden. Jij bepaalt wat je nodig hebt en wat past bij jouw team. We spelen in de kleuren van jouw club en alleen wanneer jij dat nodig hebt.

De Selectie levert recruitment power op maat. Wat is er al aanwezig in jouw organisatie?
Wij vullen dit aan met de spelers en tools die ontbreken en nodig zijn. Samen gaan we de strijd op de arbeidsmarkt aan en samen winnen we de wervingswedstrijd!