Wat zijn de spelregels? Recruitment trends 2025 en de visie van De Selectie Recruitment Academy.
‘AI gaat je werk niet vervangen. Een recruiter die slim is met AI wel.’
‘En de droom is uiteindelijk dat wij zorgen dat AI zorgt dat het recruitmentwerk menselijker wordt.’
Niels Moelard – hoofdtrainer De Selectie Recruitment Academy – corporate recruiter / partner De Selectie Recruitment
Eén van de pijlers van De Selectie Recruitment Academy is dat we voorop willen lopen in de markt. Dat betekent dat we continu alle nieuwe ontwikkelingen in de gaten moeten houden, en daar onze mensen in meenemen en trainen.
Losse tools en AI worden één geheel
‘Wat wij doen is zorgen dat onze recruiters zoveel mogelijk in hun kracht komen te staan met behulp van de juiste tooling.’
De ontwikkeling in AI gaat zó hard dat je daar wel mee bezig móet zijn. Er is al héél veel tooling en het wordt alleen maar nóg meer, maar het zijn allemaal losse tools. Als je die goed wil gebruiken, moet je technisch handig zijn om dingen aan elkaar te koppelen.
‘Ik denk dat AI dit jaar een vlucht gaat nemen en de tooling zich blijft ontwikkelen, waardoor het steeds meer één geheel wordt. Als een soort ecosysteem waarin alles gebeurt en alles voor je wordt gedaan.’
‘Het doel is nul administratiewerk bij de recruiter te laten. Door zoveel mogelijk te ondersteunen met tools en AI, kan de recruiter zich volledig richten op het contact met de klant en de hiringmanager.’
Niels
Menselijker recruitment met de opkomst van AI
‘De kunst voor ons is om het menselijke stuk erin te houden; naast de screening op skills en competenties is er toch ook nog altijd een persoonlijke touch.’
Een hoop praktische zaken kunnen van je worden overgenomen door software en technische oplossingen – denk bijvoorbeeld aan het inplannen van afspraken, het opnemen en transcriberen van tekst, het sourcen, searchen en benaderen van kandidaten, het online laten invullen van vragenlijsten et cetera.
Juist doordat dit gebruik van AI je enorm veel tijd bespaart, zorgt het ervoor dat recruitment menselijker wórdt.
‘Er blijft voor een recruiter meer tijd over voor de personalisatie.’
Niels
Recruitment Marketing Automation trends versus verbinding
‘De rode draad in recruitment trends 2025 gaat over technologie en personalisatie. De opkomst van AI wordt nauwlettend gevolgd en steeds meer organisaties zetten automations in om hun processen slimmer te maken.’
Recruitment Marketing Automation betekent dat je dingen geautomatiseerd doet op het gebied van marketing. De Selectie maakt hierin bijvoorbeeld gebruik van Wonderkind.
‘Ondanks al deze technologische vooruitgang en mogelijkheden geven recruitment professionals aan dat het belangrijk blijft om de echte verbinding met kandidaten te zoeken en een persoonlijke band op te bouwen. Zij zien technologie als een middel om beter te personaliseren en efficiënter te werken, niet als doel op zich.’
Met deze interessante conclusie ondersteunt MrWork de visie en werkwijze van De Selectie. De organisatie die met recruitment marketing automation software werkgevers helpt het beste talent te werven, beschrijft in hun artikel Recruitment marketing automation in 2025 uitgebreid kansen, uitdagingen en recruitment trends 2025.
Skill based hiring
Kunstmatige intelligentie speelt een cruciale rol in het analyseren van kandidaten en helpt recruiters bij het vinden van een betere match. Eén van de belangrijkste recruitment trends 2025 is skill based hiring. Competenties en vaardigheden van potentiële kandidaten worden belangrijker dan traditionele kwalificaties.
Motivatiebrieven en cv’s overboord.
Precies daarom ging De Selectie een innovatieve samenwerking aan met Pera. Wij maken gebruik van AI in recruitment met de Pera tool.
Het doel van Pera is eerlijkheid aanbrengen in het selectiesysteem. Vanzelfsprekende diversiteit. Doel is om menselijke vooroordelen uit het besluitvormingsproces te verwijderen en iedereen een fair go te geven. Om mensen te zien zoals ze werkelijk zijn en de vaardigheden en competenties te vieren die hen uniek maken en die leiden tot betere performance voor het bedrijf.
Het cv gaat eraan – met dit soort tools geef je iedereen een eerlijke kans
‘Je vergroot de pool van potentiële kandidaten wanneer je los van opleiding en cv gaat zoeken. Iedereen heeft vooroordelen. Die zijn in de basis niet altijd slecht, maar het betekent wel dat je een bepaalde voorkeur hebt voor een bepaald soort kandidaat. Is dat de beste? Dat weet ik niet.’
‘Op sommige vacatures komen nog steeds heel veel sollicitanten af. Maar voor heel veel ook steeds minder of niet. Als je dan aan een manager mensen kunt laten zien die het in de basis kunnen, maar die je niet had uitgenodigd als je naar de cv kijkt; dát zijn interessante gesprekken.’
Niels
Recruitment trend: je employer brand
In een krappe arbeidsmarkt speelt een sterk werkgeversmerk een centrale rol in het aantrekken van talent. Eén van de belangrijkste recruitment trends 2025 is er één waar wij al jaren op inzetten.
Werkgevers zullen hun employer brand versterken om zich te onderscheiden in een krappe arbeidsmarkt.
Werkgevers die investeren in hun employer branding hebben een betere kans om op te vallen en geschikt personeel te werven, omdat kandidaten steeds meer waarde hechten aan de cultuur en waarden van een bedrijf. Een sterk werkgeversmerk creëert een onderscheidende positie en helpt om talenten aan te trekken die echt bij de organisatie passen.
Creativiteit van de mens in de recruitment trends 2025
‘Het is zaak aan de voorkant de juiste persoon te vinden met de juiste drijfveren en competenties, want dan ga je mensen aantrekken die echt bij jouw club passen en heb je een veel lager verloop en minder vacatures.’
De vertaalslag maken naar de kernwaarden van een organisatie naar de kernwaarden van de kandidaat – als je dat goed op orde hebt, zijn de mensen gelukkiger en wordt de organisatie beter. Daarom hechten wij zoveel belang aan de doelgroepgerichte aanpak en het werven vanuit je EVP.
Hoe vertaal je dat naar goede content?
‘Er zit nog altijd een groot stuk creativiteit van de mens in.’
Niels
Vijf laatste spelregels
Waar moet je als werkgever rekening mee houden om op zijn minst te kunnen blijven meedoen met de wedstrijd op de arbeidsmarkt?
Dit jaar gaat dus écht het cv eraan. Start met flexibiliteit in uren, want 40 uur is niet meer de norm. Gebruik andere werkvormen in plaats van vast; kijk anders naar arbeid. Zoek naar doelgroepen waar beschikbaarheid en ervaring is; er komt een run op pensionado’s. Met de ontwikkeling van AI worden vraag, aanbod, match, procedures en verloning geheel geautomatiseerd.
In het artikel Arbeidsmarkt- en recruitment trends 2025 vind je de uitgebreide voorspellingen van Frankwatching – een platform waar meer dan 600 experts hun kennis delen over marketing, communicatie, social media en tech.
AI ís er gewoon
‘Als je niet meegaat met de ontwikkelingen van AI dan mis je de boot. Het is wel noodzakelijk om er slim en zorgvuldig mee om te gaan. AI kan handig zijn, maar heeft ook veel kanttekeningen. Veel organisaties vragen zich bijvoorbeeld af waar hun data staan. Daar moet je je wel bewust van zijn.’
Niels
Je kunt er niet meer omheen. Voor welk beroep dan ook is het zinvol je in de mogelijkheden van AI te verdiepen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Het gebruik van AI gaat een steeds grotere rol spelen in het recruitmentproces.
‘De Selectie gelooft erin mensen in hun kracht te zetten. Voor ons is dat vooral reden om mee te gaan met de innovatie.’