Veel organisaties bereiden zich aan het begin van het jaar voor op een drukke wervingsperiode. Om talent te behouden én om eventueel nieuw talent aan te trekken, is een sterk werkgeversmerk onmisbaar. Heb je nog geen start gemaakt met jouw employer branding? Dan is dit hét moment, zegt Kayra Verweij, recruitmentmarketeer en corporate recruiter bij De Selectie. In deze blog legt ze uit hoe je jouw medewerkers als ambassadeurs inzet. Zo trek je in het nieuwe jaar niet alleen de juiste mensen aan, maar verklein je ook het verloop binnen je organisatie.
Gelukkige medewerkers vormen de basis van een sterk werkgeversmerk
Volgens Boostpoint, een Amerikaans platform voor datagedreven recruitmentmarketing, zijn er duidelijke seizoensgebonden trends in het wervingsproces. Begin januari zoeken veel mensen actief naar nieuwe kansen, geïnspireerd door de start van een nieuw jaar. De tweede en derde week van januari laten een piek zien in het aantal sollicitaties, een trend die aanhoudt tot eind februari. Blije medewerkers inzetten als ambassadeurs versterkt niet alleen de band met je huidige team, maar helpt je ook om nieuw talent aan te trekken, als dat nodig is. Het beste moment om aan je werkgeversmerk te werken? Dat was gisteren. Het op-een-na beste moment is nu.
Zo zet je de eerste stap: begin met een EVP-onderzoek
Een sterk werkgeversmerk begint met een Employee Value Proposition-onderzoek (EVP). Hiermee ontdek je wat jouw organisatie bijzonder maakt in de ogen van je medewerkers. Wat houdt ze gemotiveerd? Wat maakt dat ze voldoening uit hun werk halen? Deze inzichten vormen het fundament van je employer brand. Het mooiste? Je eigen team levert de input. Dat zorgt voor een eerlijk en geloofwaardig verhaal dat niet alleen authentiek is, maar ook raakt.
Betrek je mensen actief bij recruitmentmarketing
Zo’n EVP is de eerste manier die je kunt inzetten om enthousiaste medewerkers te betrekken bij je recruitmentmarketing. Dit vormt de basis van je werkgeversmerk. Daarna kun je ze ook betrekken bij de uitrol van je recruitmentmarketing. Misschien hebben je mensen zelf leuke ideeën voor socialmediaposts of willen ze tijdens een event iets over de organisatie vertellen. Je kunt ze ook vragen om bijvoorbeeld op een school voorlichting te geven over het werk dat ze doen. Daarnaast kun je hen aanmoedigen om in hun eigen netwerk anderen te enthousiasmeren. Zelfs een simpele LinkedIn-post over waarom ze hun werk zo leuk vinden, kan al impact maken. Door medewerkers een actieve rol te geven, voelen ze zich meer verbonden met jouw organisatie. Tegelijkertijd versterk je je zichtbaarheid als werkgever, zowel online als offline.
Creëer een werkomgeving waarin medewerkers jouw ambassadeurs worden
Hoe zorg je ervoor dat mensen trots zijn op jouw organisatie en dat ook willen delen? Het belangrijkste is dat het verhaal dat je als werkgever over jezelf vertelt, er een is die je mensen herkennen. Als dat niet zo is, haken ze af, en dan werkt het averechts. Het is heel makkelijk om vanuit het managementteam een mooi verhaal op te hangen over de organisatie, maar de mensen op de werkvloer weten hoe het écht is.
Wat precies hun enthousiasme triggert, verschilt natuurlijk per persoon. De een vindt het belangrijk om flexibel zijn uren te kunnen indelen. Een ander wil graag remote kunnen werken en een derde waardeert juist een coole kantooromgeving. Het komt neer op luisteren naar de wensen van je medewerkers en daarop inspelen.
Klaar om ook in 2025 te scoren in de competitieve wereld van recruitment?
De Selectie ondersteunt bedrijven bij het opzetten en uitvoeren van hun recruitmentmarketing. We starten vaak met een EVP-traject. Van daaruit ontwikkelen we een werkgeversmerk dat we doorvertalen naar een strategisch arbeidsmarktcommunicatieplan. We betrekken jouw mensen bij het hele proces. Zo bouwen we niet alleen aan een sterk merk, maar ook aan duurzame betrokkenheid. Wil je de kracht van jouw medewerkers inzetten om in 2025 nieuw talent aan te trekken? Neem contact met ons op en ontdek hoe De Selectie jou kan helpen om een wervingsstrategie te ontwikkelen die echt werkt. Samen zorgen we ervoor dat jouw team altijd klaarstaat voor succes.