Help. Ik moet nú een recruiter hebben

Help. Ik moet nú een recruiter hebben

Het is een scenario dat je als HR-manager maar al te goed kent: medewerkers zeggen hun baan op, vallen uit door ziekte of je organisatie groeit en je hebt meer mensen nodig. Je hebt nieuw talent nodig en liefst gisteren! Maar hoe pak je dat aan? Ga je het zelf doen, of schakel je een externe partij in? In deze blog vertelt Douwe van der Leer, Advisor RPO bij De Selectie, welke opties er zijn en wat belangrijke overwegingen zijn bij het maken van de juiste keuze.

Het werving- en selectiebureau: de traditionele optie

De eerste optie is het inschakelen van een werving- en selectiebureau. Dit is een traditionele keuze die kleinere bedrijven vaak maken. Zo’n bureau neemt één of meerdere vacatures op zich en ontvangt een vergoeding wanneer een kandidaat wordt aangenomen. Het lijkt misschien een mooie oplossing, maar vergeet niet dat dit een quick fix is. Lang niet alle werving- en selectiebureaus denken met je mee over een langetermijnstrategie, en werken aan je zichtbaarheid als werkgever is er maar zelden bij. Toch is dat hard nodig. Het aantrekken, binden en behouden van talent vraagt immers om meer dan alleen het invullen van openstaande vacatures.

Een vaste recruiter aannemen: wel of niet slim?

Een andere optie is het aannemen van een vaste recruiter. Deze professional kan zich volledig richten op het wervingsproces binnen jouw organisatie. Maar er zijn enkele haken en ogen. Ten eerste moet je zo’n recruiter wel even zien te vinden, te onboarden en te integreren in je bedrijf. De arbeidsmarkt is al zo krap – en vergeet niet: alle goede recruiters zijn in dienst bij De Selectie. Maar dat terzijde… Bovendien heb je dan alleen een recruiter, en nog steeds niet een systeem dat het hele proces ondersteunt. Er ligt nog geen plan voor hoe je je employer brand gaat neerzetten. Je weet nog niet hoe je dat gaat vermarkten. En zicht op hoe je het selectieproces zo inricht dat je precies de juiste kandidaten selecteert, en niet zomaar wat willekeurige mensen, is er ook niet. Jouw organisatie en de talenten die je selecteert, moeten een goede match zijn, want selectie is een vak apart.

Externe expertise inschakelen om de gaten te vullen

Je kunt dus alleen maar heel hard duimen dat de recruiter die je aanneemt die expertise heeft. De kans is groot dat je eindigt met een oplossing voor slechts een deel van het probleem. Je kunt natuurlijk naast een interne recruiter een aantal externe bedrijven inschakelen om de hiaten te vullen. Zo kun je een recruitment marketing-bureau inhuren om campagnes te draaien. Je kunt een expert binnenhalen om een employer branding-strategie op te zetten of om een EVP-traject te starten. De recruiter faciliteert dan het proces, maar daar houdt het op.

De kracht van RPO: een one-stop-shop

Een vierde optie is het investeren in een RPO-partner (Recruitment Process Outsourcing). Deze aanpak biedt een complete oplossing voor jouw wervingsbehoeften. Een RPO-partner neemt je niet alleen een deel van het recruitmentproces uit handen, maar helpt je ook met strategisch advies en het inzetten van slimme tools. Of je nu snel wilt opschalen of juist even gas terug wilt nemen, een RPO-partner biedt de flexibiliteit die je nodig hebt. Daarnaast werk je met bewezen expertise en profiteer je van de tools en partners die de RPO-aanbieder in huis heeft.

De Selectie beweegt mee met jouw behoeften

Bij De Selectie weten we als geen ander dat recruitment geen statisch proces is. Daarom ‘ademen’ we mee met onze klanten. Zit je in een groeifase, voegen we extra tools, expertise en mensen toe. Zit je in een dip of is het tijd om even een pas op de plaats maken? Dan schalen we af. Deze flexibiliteit en snelheid zijn echt een toegevoegde waarde. Dat lukt nooit met een in-house recruitmentapparaat. Wij nemen het wervingsproces uit handen, zodat jij je kunt focussen op het behouden van je huidige medewerkers en andere belangrijke zaken.

De hybride vorm van RPO: het beste van beide werelden

Voor organisaties die niet alles willen uitbesteden, kan een hybride vorm van RPO de perfecte oplossing zijn. Hierbij houd je zelf de controle over een deel van het wervingsproces, terwijl je de meer gespecialiseerde of tijdrovende onderdelen uitbesteedt. Dit verlicht de druk op je eigen team en maakt je wervingsstrategie effectiever. Voor bedrijven met een klein recruitmentteam is deze hybride aanpak een ideale manier om het bestaande team te versterken en aan te vullen met externe expertise.

Innovatie in recruitment: blijf vooroplopen

Tenslotte heb je natuurlijk nog te maken met technologie. Zie dat allemaal maar bij te benen. Bij De Selectie zitten we boven op de nieuwste innovaties en werken we samen met partners om onze dienstverlening voortdurend te verbeteren. Dit betekent dat jij je niet druk hoeft te maken over de impact van nieuwe technologieën op het recruitmentproces. Wij fungeren als jouw innovatiehub, zodat je altijd vooroploopt. Daarnaast investeren we continu in de ontwikkeling van onze recruiters via onze eigen Recruitment Academy, waar ze niet alleen vakinhoudelijk worden getraind, maar ook persoonlijk worden uitgedaagd. Hierdoor zorgen we ervoor dat onze recruiters altijd de nieuwste kennis en vaardigheden in huis hebben om jouw organisatie te versterken.

Klaar om te scoren in de competitieve wereld van recruitment?

Wil je effectief talent aantrekken, kosten besparen en jouw organisatie versterken met de juiste mensen? Neem contact met ons op en ontdek hoe De Selectie jou kan helpen om een wervingsstrategie te ontwikkelen die echt werkt. Samen zorgen we ervoor dat jouw team altijd klaarstaat voor succes.

lees meer

sport is voor de selectie de grote inspiratiebron

wij zijn recruitment

specialisten

Wij zijn recruitment specialisten. Topspelers in werving en selectie. En wij staan klaar om opgesteld te worden. Jij bepaalt wat je nodig hebt en wat past bij jouw team. We spelen in de kleuren van jouw club en alleen wanneer jij dat nodig hebt.

De Selectie levert recruitment power op maat. Wat is er al aanwezig in jouw organisatie?
Wij vullen dit aan met de spelers en tools die ontbreken en nodig zijn. Samen gaan we de strijd op de arbeidsmarkt aan en samen winnen we de wervingswedstrijd!