Intersnack is een toonaangevend bedrijf in de productie van noten, pindakaas en snacks. Net als veel andere organisaties had Intersnack te maken met een tekort aan talent door de krapte op de arbeidsmarkt. Het bedrijf stond voor de uitdaging om snel voldoende gekwalificeerd personeel te vinden om de groeiende vraag bij te houden. In dit artikel delen Claudia Tersteeg, HR Manager bij Intersnack, en Iris Hoogkamer, Senior Corporate Recruiter bij De Selectie, hoe hun samenwerking leidde tot een succesvolle en duurzame recruitmentstrategie.
Meer dan alleen recruitment
De samenwerking tussen Intersnack en De Selectie gaat veel verder dan het invullen van vacatures. Claudia omschrijft de relatie als een hecht partnerschap waarin De Selectie volledig is geïntegreerd in het team van Intersnack. ‘Het voelt bijna als een huwelijk,’ lacht Claudia. ‘De Selectie communiceert namens ons, mailt namens Intersnack en is echt een integraal onderdeel van ons team geworden. Ze werken niet alleen vóór ons, maar samen mét ons. Er is veel synergie, en dat zorgt ervoor dat we snel en effectief kunnen handelen.’
‘Samenwerking is echt de sleutel tot ons succes bij Intersnack,’ vult Iris aan. ‘We kunnen alleen zulke goede resultaten behalen door de sterke inzet van beide partijen. Het succes is dus feitelijk een groot compliment aan het adres van Intersnack en alle mensen daar waarmee we samenwerken. Het werkt alleen als beide partijen het echt belangrijk maken. Zonder dat commitment van beide kanten, kun je nog zoveel willen, maar dan krijg je het niet voor elkaar.’
De uitdaging: groeien met behoud van kwaliteit
Met drie fabrieken in Nederland – in Doetinchem, Lelystad en Hardinxveld-Giessendam – produceert Intersnack producten voor private labels en eigen merken, waaronder Tyrrells, Pom-Bär en Chio. Naast hun positie als grootste pindakaasfabrikant van Europa, levert het bedrijf een breed scala aan andere producten, van borrelnoten tot chips en popcorn. Claudia vertelt: ‘We hadden veel vacatures, deels door verloop, maar vooral door de groei van het bedrijf. Het was een flinke uitdaging om snel de juiste mensen te vinden. Natuurlijk zetten we advertenties uit en werkten we samen met verschillende bureaus, maar op een gegeven moment merk je dat dit niet meer genoeg is. We liepen vast en gingen op zoek naar een totaaloplossing. Zo kwamen we – al voor mijn komst in mei 2023 – bij De Selectie terecht. Zij namen ons niet alleen het recruitmentproces volledig uit handen, maar richtten zich ook op employer branding om Intersnack als sterk werkgeversmerk neer te zetten.’
Iris vult aan: ‘Voordat wij betrokken werden, was recruitment een extra taak voor het HR-team van Intersnack, naast alle andere verantwoordelijkheden. Voor ons is recruitment de kern van ons werk, waardoor we ons voor honderd procent daarop kunnen focussen.’
Waarom de keuze voor De Selectie?
Volgens Claudia was de keuze voor De Selectie een logische stap vanwege hun unieke aanpak. ‘De Selectie is echt uniek in wat ze doen. Natuurlijk zijn er veel bureaus die kandidaten bemiddelen, maar die sturen vaak alleen cv’s door en doen een LinkedIn-search. Dat werkt misschien even, maar het biedt geen langdurige samenwerking. Uiteindelijk krijg je alleen een cv op je bureau en ben je als HR team nog steeds veel tijd kwijt aan het hele proces. De Selectie neemt je het hele recruitmentproces uit handen. Ze benaderen kandidaten, doen de voorselectie, handelen reacties netjes af en schrijven pakkende vacatureteksten die perfect passen bij onze bedrijfscultuur. Bovendien helpen ze ons met employer branding. Ze kijken naar hoe we ons als werkgever profileren en bedenken acties om ons zichtbaar te maken bij talent. Hoe organiseer je een succesvolle open dag in de fabriek? En hoe trek je daar veel mensen mee aan? De Selectie denkt mee over deze dingen, maar zorgt ook voor de uitvoering. Ze kijken naar waar je je op scholen kunt profileren, welke beurzen interessant zijn om aan mee te doen en hoe je effectief jouw naam als werkgever in de spotlight zet.’ Deze integrale aanpak is precies wat Intersnack nodig heeft om in deze uitdagende arbeidsmarkt succesvol te blijven.
Snel en zorgvuldig handelen
‘Toen ik net bij Intersnack begon, was een groot deel van het HR team net nieuw,’ vervolgt Claudia. ‘We moesten met dat relatief nieuwe team alle ballen in de lucht houden, en dat was pittig. Soms liep er daardoor iets vertraging op, zoals het versturen van een aanbieding naar een kandidaat. Als dat drie of vier dagen blijft liggen, raak je in deze krappe arbeidsmarkt al snel iemand kwijt. Hetzelfde geldt voor het inplannen van sollicitatiegesprekken. Heb je eindelijk een topkandidaat, kan het gesprek pas een week later plaatsvinden. Dat werkt gewoon niet. In deze markt moet je snel én zorgvuldig handelen. Samen met De Selectie hebben we daar veel energie in gestoken, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. We kunnen nu snel schakelen zonder concessies te doen aan de zorgvuldigheid.’
Resultaten: een strategie voor de lange termijn
Iris: ‘Ons doel is om ervoor te zorgen dat er nooit meer een vacature openstaat. Dat is echt één van onze motto’s. We willen dat iedereen denkt: Goh, wat is Intersnack een supermooi bedrijf met ontzettend gave mogelijkheden.’
Dat het heeft gewerkt, kan Claudia volmondig beamen: ‘Dankzij de samenwerking met De Selectie vullen we niet alleen sneller onze vacatures, maar we zien ook een enorme toename in open sollicitaties. Mensen weten ons te vinden omdat we, samen met De Selectie, sterk hebben geïnvesteerd in ons werkgeversmerk. We hebben daarnaast een duurzame strategie ontwikkeld waarmee we klaar zijn voor de toekomst.’
Klaar om je organisatie naar een hoger niveau te tillen?
Ben je net als Intersnack klaar om je organisatie naar een hoger niveau te tillen en duurzaam te bouwen aan een winnend team? Neem contact met ons op en ontdek hoe De Selectie je kan helpen om jouw recruitmentstrategie te optimaliseren en je organisatie klaar te maken voor de toekomst.