De vakantie is weer voorbij: we zijn weer begonnen! Tijdens de vakantie ontmoet je altijd weer nieuwe mensen, ook dit jaar. “Wat doe je eigenlijk voor werk?” is dan zo’n vraag die dan wat vaker dan normaal voorbijkomt. Ik merk dat ik het nog steeds lastig vind om dit kort en krachtig uit te leggen aan iemand die niet uit het vak komt. Recruitment blijft een heel breed begrip en arbeidsmarktcommunicatie, job branding en kandidaat experience spreken nog niet bij iedereen direct tot de verbeelding. Dus wanneer iemand het niet direct begreep, vertelde ik maar waar ik in de maand juli mijn klanten blij mee heb gemaakt en dat maakte gelukkig een hoop duidelijk!
Love my job!
De laatste maand voor de vakantie was een supergave maand! Deze maand kwam alles wat mijn vak zo mooi maakt ook terug in mijn werk. Wat dat dan is? Op het gebied van sales en new business heb ik een paar mooie successen behaald, want in juli hebben meerdere klanten een start gemaakt met radar recruitment, ons recruitment-abonnement waarmee wij recruitment naar ’the next level’ brengen. Daarnaast ben ik erg druk geweest met onlinecampagnes opzetten om vacatures gericht onder de aandacht te brengen, teksten schrijven, afbeeldingen maken en video’s produceren om de bedrijven goed in beeld te brengen, talent scouten en kandidaten searchen en sourcen, werkenbij-websites opzetten, sollicitatiegesprekken voeren en de laatste week ook nog het organiseren van een drietal sollicitatie-evenementen. Oja, en ik heb nog een start gemaakt met een interim opdracht bij een bedrijf dat het aankomende jaar aan de slag gaat met arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Tja….hoe vat je dat nou even kort en bondig samen? Ik doe er in ieder geval alles aan om ervoor te zorgen dat al mijn klanten voldoende goede reacties krijgen wanneer zij een vacature hebben én ik zorg ervoor dat al deze sollicitanten en geïnteresseerden een positief gevoel over houden aan het contact dat zij hebben met mijn klanten. Een professionele werving en scouting dus, in combinatie met een positieve en onderscheidende kandidaat experience. Dat niet iedereen dit meteen snapt is zo gek ook niet. Gelukkig vind ik het geen probleem om in dat geval meer te vertellen over wat ik doe, want ik vind mijn werk onwijs gaaf! Natuurlijk is een verdere uitleg niet altijd nodig. Het boeit natuurlijk lang niet iedereen en het is niet altijd relevant. Mocht jij nou die lezer zijn die wel zit te wachten op wat meer tekst en uitleg dan is het volgende stukje speciaal voor jou!
Tekst en uitleg
Ik heb voor een aantal klanten radar recruitment opgestart. Dat wil zeggen dat ik voor mijn klant het hele jaar door op zoek ga naar interessante mensen en hier contact mee hou. Om dit goed te kunnen doen heb ik voor hen een eigen website opgezet, zodat werkzoekenden en geïnteresseerden een goed beeld krijgen van het bedrijf. Video’s, foto’s, medewerkers aan het woord, actuele vacatures: je vindt hier alles terug om een beter beeld te krijgen want alleen een vacaturetekst is niet voldoende vinden wij. Deze eigen website maakt onderdeel uit van het abonnement en krijg je er dus bij!
De kans dat iemand jouw mooie werkenbij-pagina toevallig vindt is natuurlijk niet zo groot. Om de kans te vergroten dat mensen jouw vacatures zien, zetten wij gerichte onlinecampagnes (job branding) op die worden getoond aan jouw doelgroep. Dus alleen de mensen waarvan wij denken dat zij interessant kunnen zijn voor jouw organisatie krijgen deze gesponsorde berichten te zien. Ook met een onlinecampagne bereik je niet iedereen, daarom zoeken wij ook actief (scouten/searchen/sourcen)naar mensen met een interessant profiel voor jouw bedrijf en vacatures. Ook wanneer je deze niet hebt. Of moet ik zeggen “juist wanneer je deze niet hebt!?” Profielen van mensen die wij interessant vinden verzamelen wij in een talentenpool.Deze is gekoppeld aan de werkenbij-pagina dus alles blijft overzichtelijk en inzichtelijk, zowel voor ons als voor onze klanten. Door het hele jaar talent te scouten, oftewel te searchen en sourcen, creëren wij een voorsprong op de dagelijkse realiteit en kunnen we veel sneller schakelen wanneer er een vacature ontstaat. Om deze talentenpool verder op te bouwen kun je ook gaan samenwerken met scholen en een keer een kandidaat- of sollicitatie-evenement organiseren. Je zet jezelf goed op de kaart en je komt in contact met een grote groep personen die interessant kunnen zijn voor jouw organisatie.
Natuurlijk brengen al deze wervingsactiviteiten extra werk met zich mee. Alle input levert natuurlijk reacties op en voor een goede kandidaat experience wil je natuurlijk snel en goed reageren. Daarom beheren wij vaak ook de recruitment-inbox en organiseren en begeleiden de sollicitatieprocedure. Dat komt dus helemaal goed van werving tot het aannemen van nieuwe collega’s!
Kunnen wij jou helpen? (of wil jij ons helpen?!)
Ik vind mijn werk ontzettend mooi en ben na een heerlijke vakantie dan ook weer met veel plezier en energie aan de slag gegaan. Wat voor mij een vak is blijkt voor veel van mijn klanten echter een bijzaak of noodzakelijk kwaad dat er even bij gedaan moet worden. Te weinig kennis van recruitment of gebrek aan tijd? De Selectie staat voor je klaar!
Lijkt het jou ook een mooi vak en denk jij dat jij ons team kunt versterken? Laat het ons weten, want we komen graag in contact met andere liefhebbers van het vak!