Hoe zichtbaar is jouw merk? Door niet of onvoldoende in beeld te zijn tijdens de zomermaanden ontstaat er een gat dat je niet meer gaat dichtlopen. De meeste mensen hebben juist nu de tijd en daarmee ruimte in hun hoofd om na te denken over carrière, werkgeluk en talentontwikkeling.
Employer branding werkt als een magneet
Employer branding en recruitment marketing juist nu extra inzetten werkt als een magneet op meer instroom van goede kandidaten. Aandacht op openstaande vacatures – job marketing – en naamsbekendheid op de arbeidsmarkt – employer branding. Doe je dit niet? Dat betekent dat nieuwe kandidaten niet voor jouw bedrijf, maar juist voor dat andere bedrijf gaan kiezen.
‘Je employer brand – werkgeversmerk – naar boven halen betekent de diepte induiken. Wie ben je nou echt? Wat is het echte verhaal, wat zijn jouw specifieke waarden die het zo leuk maken om hier te mogen werken en hoe past dat op de arbeidsmarkt? Waar ga je het verschil mee maken?’
Annelies van de Steeg – employer branding marketeer De Selectie
Het diepgeworteld DNA van je organisatie
Het tot op de bodem onderzoeken van het werkgeversmerk en de positie op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat je ontdekt wat jouw merk zo typeert en zo leuk maakt om er te werken. Ook leer je wat jouw talenten raakt en waar je ze kunt vinden.
De bevindingen – het diepgewortelde DNA van de organisatie – omzetten naar creatieve en opvallende marketinguitingen is een mooi moment. En dan vervolgens zien hoe de arbeidsmarkt erop reageert en vooral zien dat de instroom aan kandidaten toeneemt.
Wat vooral niet vergeten moet worden is hoe je hierin ook aandacht hebt voor het behoud en de binding van je eigen mensen. Een employer branding traject is hét moment om intern goed te luisteren. Het gaat ook over aandacht, terugkoppelen, zorgen dat je eigen mensen gezien worden, hen perspectief en ontwikkelkansen bieden.
Een sterk werkgeversmerk neerzetten is verbinding
Annelies werkt als employer brand marketeer vanuit De Selectie bij Van Egmond Groep en helpt hen met het neerzetten van een sterk en vooral zichtbaar werkgeversmerk. Het doen van een EVP onderzoek, doelgroep- en concurrentie analyse geeft handvatten aan het tactisch en strategisch activeren van het merk.
‘Ik heb gisteren het employer brand gepresenteerd aan het MT. Middels merk-archetypes, data-analyses en persona’s kon ik hen inzicht geven in wie zij als bedrijf in de kern echt zijn en hoe we met impact succesvol kunnen zijn op de arbeidsmarkt.’
‘Ik hou van ontdekken en verbinden, dat doe ik hier ook. Het is erg leuk en interessant om uit te vinden hoe je mensen op de arbeidsmarkt en binnen de organisatie echt raakt.’
Vergroot je zichtbaarheid met De Selectie: wat is jouw mindset?
Ook als je je werkgeverschap goed op orde hebt, is het zichtbaar zijn van doorslaggevend belang. Als je vergeet om jezelf te laten zien, blijven je vacatures alsnog open staan.
‘Bij Van Egmond Groep ging ik op zoek naar de mindset. Daar zijn ze van een familiebedrijf onder de vlag van Sonepar uitgegroeid tot een wereldwijde speler. Nu is daar ook veel meer het resultaatgericht werken aan de orde.’
‘Maar in de basis zijn ze nog steeds op zoek naar de gewone man, die vanuit kennis de relatie aan wil gaan met de klant en van aanpakken en oplossen houdt. Het gaat hier in de breedte om durven, aanpassen en leren – dus dat zit in het EVP.’
‘Het werkgeverschap is bij dit mooie bedrijf heel goed op orde, aan de zichtbaarheid moet nog hard gewerkt worden.’
Past iemand binnen je organisatie?
Het is nodig je employer brand te matchen met de arbeidsmarkt en daarmee de juiste personen aan te trekken. De Selectie maakt een vertaalslag tussen jouw bedrijf en de mensen die bij je passen.
‘Dat is heel gaaf. Zo mogen wij hier bij Van Egmond Groep ook mensen uit de markt halen die niet helemaal voldoen aan het profiel. Iemand past vooral ook op basis van persoonlijkheid. Als ze leerbaar zijn en van aanpakken weten, is dit de juiste plek. Dat maakt het voor een recruiter leuk werken.’
Kloppen je profielen wel?
En soms klopt een profiel bijvoorbeeld niet. Dan kan een bedrijf geen personeel vinden en zijn ze in de basis op zoek naar de verkeerde mensen.
‘Door een diepte-interview te doen met een aantal collega’s in voorbeeldfuncties kom je heel speciale dingen te weten die bij een functie horen of bij het profiel passen. Met basisvragen naar bijvoorbeeld opleiding kom je er dan niet.’
Het gebruik van de juiste woorden
‘Met het gebruik van de juiste woorden op de juiste manier trek je mensen over de streep.’
De Selectie haalt het karakter van je organisatie naar boven en maakt het zichtbaar bij de mensen die jij wil aantrekken. Vanuit het perspectief van de potentiële kandidaten, de taal van de regio en het bedrijf bepalen we onze woordkeuze.
Wat is jouw tone of voice?