Het Succes van De Selectie: Niet Normaal - de Selectie

Niet normaal: het succes van De Selectie

het succes van de selectie

De Selectie is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld en in twee jaar tijd van vier naar dertig man gegroeid. Hoe? Medewerkers en klanten zijn ambassadeurs. De Selectie gaat uit van eigen kracht en laat je voelen dat je erbij hoort.

‘Werken bij De Selectie betekent een waardevolle en unieke werkervaring opdoen die je nooit meer zal vergeten. Mooier dan dit wordt het niet. Dat is waar we het voor doen. Dat is ons streven.’

Michiel Martens – mede-eigenaar en oprichter De Selectie, De Selectie Recruitment Academy en De Talentpool Nederland

Medewerkers en klanten als ambassadeurs

De Selectie is in staat gebleken om heel snel heel hard te groeien – zelfs in een supermoeilijke arbeidsmarkt. Hoe creëer je een situatie waarin je nooit meer vacatures hebt? Het succes zit hem in samen winnen, vrijheid, vertrouwen en autonomie.

De Selectie weet goede mensen blijvend aan zich te binden. Je medewerkers zijn dan je ambassadeurs. De Selectie weet dit ook te realiseren voor hun klanten. Daardoor zijn ook hun klanten hun ambassadeurs.

Het succes van De Selectie: een waardevolle en unieke werkervaring bieden

Medewerkers en klanten zijn dan beide je ambassadeurs en dat werkt. Waarom willen mensen graag bij De Selectie werken? Wat is de reden dat mensen graag bij jou willen werken?

De Selectie heeft dit jaar elf corporate recruiters gevonden in elf weken ondanks de schaarste. In een referral recruitment webinar van referral specialisten Bianca Perfors en Michael Boud was De Selectie te gast en legde uit dat het nog steeds lukt om goede mensen aan je te binden als je de juiste dingen doet.

‘Wat we gedaan hebben is niet normaal.’

Barry Lapré – mede-eigenaar De Selectie, De Selectie Recruitment Academy en De Talentpool Nederland

Echt een hele toffe club: de verwachtingen zijn uitgekomen

Een jaar geleden startte Maaike Karsten nieuw bij De Selectie en vertelde toen al dat ze super blij was met haar werkplek. Ze zag vele leer- en groeimogelijkheden en een team vol met creatieve, sportieve en innoverende ideeën. Ze was op zoek naar een plek waar ze haar ei kwijt kon en haar creativiteit weer ontwikkeld zou worden.

Maaike blikt nu terug op haar eerste jaar en die verwachtingen zijn uitgekomen.

‘Ik ben trots op de hele groep samen en wat we hebben bereikt. En het is echt een hele toffe club. De Selectie is een plek waar ik lang wil blijven en verder kan groeien en ontwikkelen. Ik heb dit niet eerder meegemaakt.’

Maaike Karsten – corporate recruiter De Selectie en De Selectie Recruitment Academy

De Selectie zet je in je eigen kracht

Nieuwe collega’s worden gezocht, gevonden, enthousiast gemaakt en aangedragen. Een krachtig referral – dat is het onderscheidend vermogen van De Selectie. Je mag uitgaan van je eigen kracht. De Selectie wil een unieke werkervaring bieden.

Maaike: ‘Je bent niet ergens een pionnetje; de sfeer bij De Selectie laat voelen dat je erbij hoort. De kernwaarden passen echt bij mij. En er zijn zoveel leuke dingen die we doen.’

‘Vanaf het begin ben ik meteen losgelaten. Ondertussen heb ik minstens zes klanten gehad waar ik zelfstandig heb gezeten. Zo wissel ik van werkplek en klanten als corporate recruiter. Het is leuk om die diversiteit erin te houden.’

‘Mensen merken aan mij dat ik heel enthousiast ben.’

Geen management maar vertrouwen en samenwerking

Bij De Selectie wordt ingezet op persoonlijke groei, autonomie, vertrouwen en samenwerking.

Maaike: ‘Onze managementvrije organisatie zorgt ervoor dat je je ontwikkeling zelf in handen hebt en zoveel verantwoordelijkheid krijgt. Iedereen werkt en denkt mee en dat zorgt voor heel veel creativiteit en betrokkenheid binnen het team.’

‘Alles is bespreekbaar. Je kunt zelf jouw rol en jouw week invullen.’

‘Persoonlijk ben ik van nul naar alles gegaan als ik kijk naar wat ik dit jaar allemaal geleerd heb. Ik had geen ervaring met recruitment en marketing, maar daar ben ik erg snel in gegroeid. Ik ben trots dat ik nu volledig zelfstandig uit de voeten kan.’

Wat was doorslaggevend voor het succes van De Selectie?

Begin dit jaar ging De Selectie samen zitten om te kijken wat ze nog beter zouden kunnen doen. Waar gingen ze extra op inzetten om voor hun klanten succesvol te zijn op de arbeidsmarkt? Een goed referral programma – dat zou het verschil moeten maken.

Dit werd niet alleen bij de klanten gepromoot, ook bij de eigen De Selectie Recruitment Academy werd hier veel aandacht aan besteed. Tijdens die module ontstond bij de pilotgroep het idee om met z’n allen de nieuwe klas te gaan werven voor in september: een mooie challenge. Dat lukte.

Een heel nieuw elftal in elf weken. Het werden er uiteindelijk zelfs dertien.

Wervingscampagnes opzetten, events organiseren, webinars, gesprekstechnieken toepassen en nog veel en veel meer. Alles wat werd geleerd in De Selectie Recruitment Academy werd uitgedragen en kwam tijdens de elf weken uitdaging direct in de praktijk van pas en met groot succes.

Een uitmuntend stuk referral: iedereen zette zijn netwerk in. Samen met de kracht van het programma van De Selectie Recruitment Academy was dit een gouden formule.

Duidelijk wordt dat personeelstekort voorbij is met goed recruitment.

Je bent echt onderdeel van het geheel

Maaike is bij De Selectie Recruitment Academy begonnen in de pilotgroep en heeft alle ontwikkelingen meegemaakt. Ze kijkt nog steeds met hetzelfde enthousiasme naar haar werkplek.

‘Wat ik fijn vind is dat je daar je eigen groep hebt. Omdat we in zijn geheel zo gegroeid zijn, bespreken we hoe we ervoor gaan zorgen dat we ook één grote groep blijven. Belangrijk is dat we dezelfde missie en visie hebben en dat we die saamhorigheid behouden.’

‘Je mag meedenken en je bent volop bezig met het proces. Daar word je zo in meegetrokken dat je echt onderdeel bent van het geheel. En het is niet klaar na de Academy; we blijven bezig.’

Een organisatieprobleem achter een wervingsprobleem

Michiel legt uit dat ze alles wat ze bij De Selectie zelf doen en wat werkt, ook weer delen met hun klanten.

Michiel: ‘Het is niet alleen referral, we doen een heleboel leuke dingen. Daardoor leren we steeds weer nieuwe mensen kennen en breiden wij ons netwerk steeds verder uit. En we hebben twee toffe events gegeven om onze kennis te delen. Als het bij ons werkt, werkt het bij een ander ook.’

‘Achter een wervingsprobleem schuilt vaak een organisatieprobleem. Binnen moet het op orde zijn. Dan straal je dat ook uit naar buiten. En het is nooit klaar; we blijven zelf ook elke keer bezig om te verbeteren en te vernieuwen.’

Alleen kun je niets, je moet het samen doen

Dit jaar ging De Selectie ook samenwerken met de Johan Cruyff Foundation en illustreert daarmee ook de kracht van de filosofie van Johan Cruijf: Alleen kun je niets, je moet het samen doen. Samen winnen doe je door goed samen werken. Samenwerken is één van de belangrijkste factoren van het succes van De Selectie.

De Selectie Recruitment Academy start in maart met een nieuwe klas corporate recruiters. De huidige groep is nu bezig die klas te werven en die wordt alweer gevuld.

Michiel: ‘We sluiten dit jaar af en hebben er veel vertrouwen in dat we in maart met weer een nieuw elftal in de klas gaan starten. Volgend jaar gaat weer net zo’n mooi jaar worden.’

Wat is jouw onderscheidend vermogen? Wat is jouw kracht?

jouw recruitment marketing team