
Recruiters. Iedereen zoekt ze tegenwoordig. Niet gek overigens, want goed personeel wordt steeds lastiger te vinden en steeds meer bedrijven gaan inzien dat er specialisten nodig zijn om de capaciteit te blijven borgen. Recruiters zijn daarom ook ineens erg lastig te vinden. Ons advies: maak Sales verantwoordelijk voor Recruitment!
Als Medewerker = Klant, dan Recruitment = Sales?
Als je er van uit gaat dat het hebben van voldoende (tevreden) medewerkers net zo belangrijk is als het hebben van voldoende (tevreden) klanten, dan zou je denken dat je de interne organisatie daar ook naar inricht. Dit blijkt vaak niet het geval. De urgentie begint wel door te dringen maar er wordt meestal nog niet naar gehandeld. Recruitment is nog een ondergeschoven kindje terwijl de sales afdeling al jaren loopt als een trein. Het sales team bestaat vaak uit een sales manager, accountmanagers en een sales binnendienst. Zij werken met een strategisch salesplan en hebben een CRM-systeem tot hun beschikking waarin ze informatie bijhouden over hun klanten en prospects. Deze worden bezocht, gebeld en op de hoogte gehouden via mailing en de diverse social mediakanalen. De interessante en relevante beurzen worden bezocht of benut om het bedrijf te presenteren en misschien organiseren zij elk jaar een interessant event of een open dag voor klanten. Ze houden contact met hen en laten zien wat het bedrijf hen te bieden heeft. Je weet namelijk nooit wanneer deze (potentiele) klanten jou weer nodig hebben en jouw product of dienst weer af willen nemen. Continue zichtbaar blijven is hierbij dus erg belangrijk. Eens?
De grote wisseltruc
Vervang nu het woord ‘klanten’ voor ‘potentiele nieuwe collega’s’ en jouw recruitment organisatie en strategie staat als een huis! Sales is natuurlijk een heel ander vak dan Recruitment, dus om ook de invulling aan de collega’s van sales over te laten gaat wellicht wat ver. Het is echter helemaal geen verkeerd idee om hen te betrekken bij het vinden van nieuwe collega’s, zij weten als geen ander hoe zij de organisatie moeten ‘verkopen’. Kandidaten kunnen tegenwoordig kiezen, dus laat hen zien wat ze bij jou kunnen verwachten. Maak contact en onderhoud dit contact. Blijf continue zichtbaar bij jouw doelgroep. Sales + Recruitment = een goed team!
Wil je advies of heb je extra support nodig in de uitvoering? Onze selectie staat voor je klaar.