De Selectie bestaat 5 jaar – recruitment met een sporthart en een duidelijke missie. Begonnen met twee personen – Michiel en Patricia – en nu veertien medewerkers rijk. Gegroeid door te delen en door samen te werken.
Waar staat De Selectie over weer 5 jaar?
Het mag in ieder geval net zo leuk blijven als het nu is. We hebben een heel goed team in Hoorn en een heel goed team in Zwolle. Misschien dat er op andere plekken in het land nog een aantal Selecties zijn opgericht.
Het zou mooi zijn als De Selectie Recruitment Academy elk half jaar een paar mooie klassen kan starten en dat we heel veel recruiters gaan opleiden volgens onze filosofie. Het is mooi als De Talentpool die we nu in Westfriesland goed van de grond krijgen, ook verder verspreid is door het hele land.
Michiel Martens, oprichter van De Selectie
De Selectie bestaat 5 jaar met groot succes
In het shirt van de klant de arbeidsmarkt op: dit unieke concept van De Selectie is een groot succes. Wat De Selectie zo succesvol maakt, is dat het team samenwerkt. Want recruitment is teamwork.
Dit is echt wat ik gehoopt had, het is echt super leuk. Leuke collega’s, een goed team, we doen leuke dingen. Heel veel eigen verantwoordelijkheid, vrijheid en sportiviteit. Dat hoopten we neer te zetten toen we met De Selectie begonnen: gewoon een heel leuk team waar mensen graag willen werken. En dat lijkt nu wel zo te zijn. Heel mooi wat we de eerste vijf jaar hebben neergezet en op naar de volgende.
Michiel Martens, oprichter van De Selectie
De corporate recruiters spelen niet alleen in het shirt van de klant, maar spelen echt samen met de klant. De kracht van De Selectie is investeren in de eigen kracht van een bedrijf en samenwerken op allerlei verschillende niveaus.
Krachten bundelen
De Selectie pakt elke vacature aan met een heel team. De corporate recruiter, recruitment marketeer en recruitment coördinator bundelen hun krachten met het team van de opdrachtgever. De Selectie koppelt de expertise die aanwezig is binnen een bedrijf aan de eigen kennis en vaardigheden in combinatie met beide netwerken.
Met De Selectie bestaat er 5 jaar recruitment dat anders is
In 2021 al viert Michiel Martens zijn 10-jarig jubileum als ondernemer. Met De Selectie starten Michiel en Patricia van der Meij de Bie in 2017 hun recruitment marketing team met een andere kijk op werving en selectie.
Ik vind het mooi om te zien dat we er ooit heel bewust voor hebben gekozen om ons niet te begeven op het gebied van de mensenhandel: geld verdienen aan het bemiddelen van personen. Dat heeft erg goed uitgepakt.
We waren één van de eersten die echt een vak maakten van het recruitment marketing en daarmee hebben we de basis gelegd voor de successen die we nu hebben. Dat is iets heel moois waar ik erg blij mee ben.
Patricia van der Meij de Bie, oprichter van De Selectie
De Selectie werft niet alleen nieuwe spelers voor hun klanten, maar vergroot daarnaast ook hun bekendheid op de arbeidsmarkt en brengt hun doelgroep in kaart.
Meest invloedrijke Recruitment Marketing bij De Selectie
Michiel is uitgeroepen tot Meest Invloedrijke Recruitment Marketeer in 2019 – een Award in de categorie Recruitment Marketing en uitgereikt aan de meest invloedrijke recruiters van Nederland.
Binnen het vakgebied recruitment is recruitment marketing steeds belangrijker. De dienstverlening van De Selectie sluit naadloos aan bij die landelijke trend maar gaat nog een stapje verder. Het concept is ijzersterk en onderscheidend.
Holistisch en duurzaam recruitment
De Selectie breidt uit met de Barry Lapré en Dustin Posthuma die de holistische kijk en het duurzame karakter vol overtuiging ondersteunen. Daardoor is de tweede locatie van De Selectie en dit andere recruitment in Zwolle ook een voltreffer.
De Selectie bestaat 5 jaar en groeit door te delen
Michiel is al jaren fan van de filosofie van Ricardo Semler en hij deelt dit gedachtengoed graag met het team van De Selectie. Groeien door te delen dus. Hierin verschijnen de begrippen betrokkenheid, openheid, vertrouwen, eigen verantwoordelijkheid, vrijheid, transparantie en gelijkwaardigheid, die ook de basis vormen in de visie van De Selectie.
Groeien met en in je team
De Selectie groeit hard en daarom wordt het hele team meegenomen in die kernwaarden om een goede basis te leggen voor de toekomst. Persoonlijke ontwikkeling, balans, vitaliteit, gedrevenheid en ondernemerschap: allemaal pijlers van De Selectie Recruitment Academy.
De Selectie bestaat inmiddels uit veertien medewerkers en daarnaast nog eens drie stagiaires.
De Selectie Recruitment Academy
Binnen De Selectie Recruitment Academy worden nieuwe corporate recruiters opgeleid. De beste recruiters – ultimate recruiters – kunnen onder alle omstandigheden presteren. De Selectie Recruitment Academy is dus onderscheidend om alleen die mensen aan te trekken die uit het juiste hout gesneden zijn.
De eerste groep is gestart in februari maar we zijn al druk aan het werk voor de aankomende lichting in september. De Selectie gaat de komende elf weken met zichzelf de wedstrijd aan om een elftal nieuwe recruiters te vinden. Want topsport is doelen stellen.
Een uitdagende en veelzijdige opleiding
Een unieke opleiding bij De Selectie speciaal voor corporate recruiters dus. En alleen voor als je je grenzen durft te kennen. Om een idee te krijgen kun je de eerste groep hier bekijken op YouTube.
Wervingsactiviteiten uitbesteden maar zelf de regie behouden
Hoewel RPO al veel langer bestaat maar binnen Nederland nog niet zo ontwikkeld is, is De Selectie al 5 jaar expert in het corporate recruitment. Want wij zien Recruitment Process Outsourcing als een service in het spel.
Met RPO nemen wij je volledige recruitment proces over, terwijl je zelf de regie houdt. Het outsourcen van recruitment heeft juist in de krappe arbeidsmarkt erg veel voordelen.
Topsport is doelen stellen
Sinds De Selectie bestaat, maken we graag de vergelijking met topsport en juist dat is ook een van de voornaamste redenen dat we in 5 jaar zo’n groei hebben doorgemaakt.
Michiel gebruikt de werkwijze in de topsport in het recruitmentvak en dat maakt dat er veel meer wordt bereikt dan alleen het snel vacatures vullen.
Als alumnus van de Johan Cruyff Academy en het Johan Cruyff Institute gebruikt Michiel die Cruyffiaanse denkwijze in zijn activiteiten bij de Selectie. Je kunt veel meer bereiken door samen te werken.
Wat heeft De Selectie met topsport te maken?
Michiel gebruikt graag Ajax als voorbeeld om dit uit te leggen. Die doen namelijk ook aan recruitment – voetballers zoeken en vinden. Maar die scouten talent al van jongs af aan. Ze werken met spelersrapporten en weten precies wie goed is op welke positie, wie waar het beste past en of een talent in het spelsysteem past. En als er een speler vertrekt, hebben ze de volgende al op het oog.
Die manier van werken werkt vanzelfsprekend ook goed in het bedrijfsleven.
Opleiden en vooruitkijken
De meeste bedrijven werken vaak erg per specifieke vraag en erg vacaturegericht, maar daarmee ben je veel te afhankelijk van het toeval. In de topsport kun je je dit niet permitteren en wordt er dus heel anders gewerkt. Preventief en met een vooruitziende blik.
Binnen het bedrijfsleven werkt dit eigenlijk precies hetzelfde. In ieder geval werkt De Selectie op die manier. Wij laten onze klanten zien dat die manier van werken ook voor hen erg veel kan opleveren.
Ook het opleiden van mensen is een belangrijke factor want daarmee maak je jezelf minder afhankelijk van externe factoren.
Marketing en naamsbekendheid
Recruitment is steeds meer afhankelijk geworden van marketing en het werken aan je naamsbekendheid. Je werkgeversimago is erg belangrijk bij het aantrekken van nieuw personeel.
Daaruit is het idee ontstaan om echt vanuit de klant te gaan werven. En dat is de relatie met de sport. We gaan in hun shirt de arbeidsmarkt op. Maar we werken ook echt met de klant samen. Wij combineren recruitment marketing en corporate recruitment en hebben hier ons succes van gemaakt.
De Selectie bestaat 5 jaar
Vandaag zijn we jarig: vijf jaar Jouw Recruitment Marketing Team. We hebben zin in de volgende vijf jaar.