2019 is alweer voorbij, tijd om samen alvast te gaan kijken naar de trends en voorspellingen voor volgend jaar op gebied van arbeidsmarkt en recruitment. Wat zeggen bijvoorbeeld de kenners bij FrankWatching en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie over dit onderwerp? Wij gingen op onderzoek uit!
Push bericht: Hoi, we hebben een vacature voor je!
In 2020 krijgen we te veel meer te maken met Progressive Web Apps. Deze app maakt handig gebruik van de browsercaching van je smartphone. Het is een behoorlijk technisch verhaal dus google vooral ook even op PWA. Het is nu nog een android feestje maar Apple zal snel volgen. Binnen korte tijd gaan we vacatures in een Job Alert niet meer mailen, maar direct via een pushnotificatie verzenden naar de smartphones van al jouw kandidaten.
30% meer vacaturesvideo’s dan in 2019
Video wordt meer standaard dan uitzondering. Emotie breng je over met beeld en gelukkig hebben de laatste jaren steeds meer recruiters en arbeidsmarktcommunicatie-professionals die conclusie ook getrokken. In 2020 gaan we nog meer bewegende vacatures voorbij zien komen.
Google for Jobs
Tot op heden is Google for Jobs alleen nog in Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk live. Wij voorspellen, klein gokje: 1 mei 2020. Wat gaat er dan gebeuren? Als je recruitmentwebsite goed is ingericht en je vacatureteksten zijn afgestemd op Google for Jobs, dan kunnen je vacatures gratis worden geïndexeerd door de zoekmachine van Google. Je ontvangt dus gratis verkeer voor je openstaande vacatures.
Van verleiden en verrassen naar behoud
Om goed voorbereid te zijn op meer onzekere tijden kiezen veel bedrijven voor interne en lange termijn oplossingen. In 2020 zal de aandacht dus meer worden verlegd naar het vasthouden van talent en voorsorteren naar de toekomst.
Sourcing
Het zoeken en benaderen van cv’s en kandidaat profielen zal alleen nog maar meer worden geautomatiseerd. De robots die dit kunnen (eigenlijk voor sales doeleinden) zullen worden ingezet voor recruitment.
Steeds meer marketingtechnieken bij werving
Recruitmentmarketing, ofwel conversie gestuurde arbeidsmarktcommunicatie, is ook een onderwerp dat steeds vaker op de agenda komt te staan van de persoon die voor de werving van nieuw personeel verantwoordelijk is. Door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt wordt dit steeds vaker ingezet om vacatures in te vullen. Ook in vacatures wordt steeds meer rekening gehouden met SEO wat de leesbaarheid en vindbaarheid ten goede komt.
EVP is geen JVP
Job Value propositions (JVP) worden bekender en beter (wat maakt deze specifieke vacature nu interessant voor een wervingsdoelgroep)? Employer Value Propositions (EVP’s) zijn prachtig, gigantisch duur om te (laten) bedenken en vooral om de propositie te laden binnen en buiten je organisatie. Maar met één en dezelfde EVP haal je gegarandeerd niet je nieuwe accountmanager, je financial controller, je operator Vapro B en je internationaal service engineer binnen. In 2020 gaan jullie alleen nog maar JVP’s maken.
Je accountmanager heeft namelijk een geheel eigen reden om te solliciteren bij deze vacature van je organisatie. Ga er maar van uit dat deze motivatie nogal afwijkt van die van je nieuwe operator Vapro B.
Conclusie
Het wordt weer een interessant jaar in 2020, waarin het keihard werken blijft in de slag om talent in een nog steeds krappe arbeidsmarkt. Wij geloven in een aanpak waarin je een goede visie op recruitment koppelt aan een strategische aanpak, waarin ruimte wordt gemaakt voor creativiteit en de tools die je tegenwoordig voor handen hebt. Je zal zien dat wanneer je recruitment voldoende aandacht geeft, dat ook jij met jouw bedrijf met de juiste mensen in contact zal komen. Heb je hierbij ondersteuning nodig of wil je een keer van gedachten wisselen over alle mogelijkheden die er zijn? De Selectie staat ook in 2020 voor je klaar!