Employer Branding - Een Ramp Als je Niet Weet Wat Het Is - de Selectie

Employer branding – een ramp als je niet weet wat het is

employer branding

 

Een ramp als je niet weet wat het betekent – employer branding. Want je organisatie heeft het nodig. Een imago. Ja zo simpel is het dus. Maar hoe verkrijg je een goed imago? Daar wringt het vaak. Goed werkgeverschap is meer dan alleen maar arbeidsvoorwaarden. Talent aantrekken is belangrijk, maar talent behouden is nog belangrijker.

Klopt jouw imago – employer branding – met de werkelijkheid?

Een goed imago – of employer brand – heb je niet zomaar. En juist dat imago zorgt er voor – of juist niet – dat mensen graag bij je werken. Wanneer je goede imago klopt met de werkelijkheid, dan blijven ze graag voor je werken.

Welk beeld bestaat over jouw organisatie als werkgever?

Employer branding lijkt simpel maar is het niet. Het gaat er niet alleen om een goed imago te hebben. Het is geen doel op zich – het werkelijke doel is het aantrekken van nieuwe medewerkers.

Met goede employer branding wordt het steeds makkelijker om mensen te vinden. Want dan sta je bekend in de regio.

Waarom willen ze bij jou werken en niet bij de concurrent?

Je doel is als werkgever een voorkeurspositie verkrijgen en behouden bij medewerkers en potentiële medewerkers. Je wil de juiste mensen aantrekken en behouden. De vraag is hoe je dat doet.

Je imago is hoe de arbeidsmarkt je imago ervaart

Met employer branding laat je als bedrijf zien dat jij de beste bent. Dat je een fijne organisatie bent om voor te werken. Je hebt een sterk bedrijfsimago op het gebied van werkgeverschap.

We kijken met jou samen wat we naar buiten gaan laten zien om dat te bereiken. Dat is zowel voor de klant als voor je personeel van groot belang. Met duidelijke employer branding kun je je positioneren als werkgever. Het is bedoeld om je als werkgever in de markt te zetten. 

Daardoor kun je makkelijker nieuwe medewerkers aantrekken en huidige medewerkers behouden.

Employer branding is geen recruitment campagne

Employer branding wordt vaak verwisseld met een goede recruitment campagne of mooie wervingssite. Maar het gaat veel verder dan dat. Employer branding is niet bedoeld om nieuw talent aan te trekken via een wervingscampagne.

Recruitment marketing helpt om de instroom van goede kandidaten op jouw vacature(s) te vergrotenjob branding – en jouw naamsbekendheid en imago op de arbeidsmarkt te versterkenemployer branding. 

Een aantrekkelijke werkplek zijn en het behouden van je huidige medewerkers. Dat zorgt voor de verbetering van het imago van je organisatie.

Wanneer ben je de beste?

Het gaat niet alleen om arbeidsvoorwaarden. Ook niet om de voorzieningen. Of secundaire arbeidsvoorwaarden. Gratis lunches – kinderopvang – gratis sporten – borrels op vrijdag.

Nee allemaal niet.

Het belangrijkste is vertrouwen

De meest onderscheidende factor is de manier waarop management en medewerkers met elkaar omgaan. De sfeer moet goed zijn. Een positieve energie is het belangrijkst.

Wanneer medewerkers in alle lagen van de organisatie op een open en vriendelijke manier met elkaar kunnen omgaan, heerst er vertrouwen. Op de minder gewaardeerde werkplekken bestaat er weinig vertrouwen tussen de mensen.

Slechte werkgever?

Talent aantrekken is belangrijk. Talent behouden is nog belangrijker.

Vroeger zorgde het online zetten van een vacature al voor vele sollicitanten. Nu blijven de reacties vaak uit. Je employer brand wordt daarom steeds meer van belang om de concurrentie voor te blijven in de zoektocht naar de beste mensen voor je team.

Sollicitanten hechten veel waarde aan het imago van hun potentiële nieuwe werkgever. Daarbij zorgt een sterk employer branding voor een algemeen beter imago van je bedrijf.

Wat is jouw bedrijfscultuur?

Door employer branding goed in te zetten, weten potentiële werknemers in wat voor bedrijfscultuur ze terecht gaan komen. Hierdoor kunnen mensen sneller beoordelen of er een match is tussen henzelf en jouw bedrijfscultuur.

Hoe vind je goede sollicitanten?

Een duidelijke employer branding zorgt indirect voor een kortere wervingstijd. Je bereikt er ook kwalitatief betere sollicitanten mee. En daarbij nog latente werkzoekenden.

Het gaat veel verder dan het verkopen van vacatures.

Ook verder dan gewoon recruitment, waar het gaat om het concreet benaderen van potentiële kandidaten voor een specifieke functie.

En wanneer er niemand reageert op je vacature – als niemand je weet te vinden. Wat doe je dan? Andere standaard recruitment bureaus voorzien je dan van kandidaten. Maar de vraag is of dat wel de juiste matches zijn – meestal niet op de lange termijn.

Jouw inspanningen – daar gaat het om

Wat maakt jou leuker dan de rest.

De inspanningen van jouw bedrijf om een duidelijk beeld te geven van wat je onderscheidend en aantrekkelijk maakt als werkgever. Wanneer wij jou helpen je employer brand goed in te zetten, vind jij het juiste personeel.

Waarom employer branding?

Een goed merk heeft aantrekkingskracht. Als je aantrekkelijk bent als werkgever, dan is dat ook meteen gratis publiciteit. Een sterk merk krijgt fans in werknemers die graag nieuwe werknemers werven. Mond tot mond reclame.

Andersom natuurlijk ook. Een negatieve reputatie is niet best.

Hoe snel reageer je op sollicitanten? Krijgen ze allemaal een terugkoppeling? Wat als je juist veel te veel reacties krijgt? Voer je goede gesprekken? Heb je een goed aanbod? Alles hangt samen met je reputatie.

Loyaliteit en productiviteit vergroten

Met employer branding help je medewerkers een antwoord te geven op de vraag wie ze zijn en wat voor werk ze doen. Daarmee ontwikkel je een personeelsbestand dat zich inzet voor de waarden en organisatiedoelen.

Goede employer branding vergroot je profiel als werkgever. Jonge talenten en ervaren experts worden zich bewust van je organisatie. Ze vormen er een beeld van en voelen zich uiteindelijk aangetrokken tot je bedrijf.

Je identiteit als bedrijf

Het begint bij de eigen identiteit van je bedrijf. De bedrijfscultuur en onderscheidende bedrijfswaarden. Ga dus na wat jouw bedrijf bijzonder maakt. Waarom werken mensen voor jou en niet bij de concurrent?

Ja waarom eigenlijk?

Hoe beter je overbrengt wat jou interessant maakt als werkgever, des te makkelijker je goede mensen kan vinden. En des te minder het verloop is van je huidige medewerkers.

Hoe wil je gezien worden? Wat zijn de behoeften en wensen van je doelgroep? Wat vinden degenen die je op het oog hebt belangrijk aan een werkgever?

Het is niet zo makkelijk

Wij helpen je daarbij. De Selectie is expert in smart recruitment. Employer branding is daar maar een onderdeel van.

jouw recruitment marketing team